maandag 2 december 2013

Workshop: hoe waardeer je kunst?


Ik heb je al kennis laten maken met een hoop vormen van kunst. Van pindakaasvloeren tot het meest dure kunstwerk van de wereld. Je vond het mooi of je vond het niet mooi. Maar hoe waardeer je kunst nou precies? Waarom vinden kunstcritici ook een paar likjes verf op een doek geweldig? Doe mee aan de wekelijkse kunstworkshop en leer kunst te waarderen.

Les 1: We beginnen bij het begin: het idee. Dit is wel het meest belangrijke van een kunstwerk. Vooral bij moderne kunst. Visueel is het misschien niet zo oogstrelend, maar het idee erachter is vaak enorm. Kijk bijvoorbeeld naar Yves Klein. Hij is groot geworden met een blauw canvas. Waarom? Omdat het idee erachter origineel en doordacht was. Het is als het ware "het uiterste van kunst".

Kunst hoeft dus niet mooi om naar te kijken te zijn. Het kan ook mooi zijn als het idee erachter mooi is. Dat is nou de kracht van kunst. Wanneer je verder kijkt zie je waarschijnlijk in bijna alles iets moois. Daarom kunnen kunstkenners ook helemaal lyrisch worden over een doek met een paar vlakken erop, zoals Piet Mondriaan zo mooi bij elkaar geschilderd heeft.

Toch gaat mijn eigen voorkeur uit naar kunst waar niet alleen mentaal, maar ook fysiek veel tijd in is gestoken. Iedereen heeft wel een creatieve geest, maar het is pas écht knap als je het ook perfect weet te verbeelden in een kunstwerk. Voor mij is techniek veel meer dan een creatief concept.

Nu vraag ik me af: hoe is dit voor jullie? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten