woensdag 4 december 2013

Sinterkunst: Jan Steen's pakjesavonden

We zijn er vroeg bij dit jaar. Vanavond ga ik al met mijn familie Sinterklaas vieren. Want ja, de Sint kan wel een dagje eerder komen, toch? 5 December komt ons écht niet uit. In ieder geval ben ik al helemaal in de Sinterklaas sfeer. Een Sinterklaas-post kon daarom ook echt niet ontbreken. Deze keer een blogpost over niet-moderne kunst!


Kunst en Sinterklaas... Het eerste werk dat in mij op kwam was "Het feest van Sinterklaas" van Jan Steen, dit is misschien wel het meest bekende werk over de Sinterklaastraditie. Jaren lang hing dit schilderij bij mij opa en oma aan de muur. Een neppert tenminste. Ik keek er vaak naar, want die "grote mensen'-gesprekken waren toch niet interessant. Wat me op viel? Een hoop. Het is nou niet bepaald een pakjesavond die we gewend zijn.


Geen Sinterklaas te bekennen, geen zwarte piet te bekennen, maar tóch gaat het over Sinterklaas. Er valt een hoop te zien op dit schilderij. Het een dubieuzer dan de ander. Zo lijkt het mannetje aan de linker kant, ik ben er nog steeds niet over uit of het nou een man of een kind is, overgeslagen te zijn door de Sint. En wat de vrouw achterin bij het gordijn uitvreet... Niemand die het weet. Rechts kijken ze waarschijnlijk verbaasd omdat de Sint van het dak af is gevallen, en waar de pepernoten zijn gebleven? Geen idee.

Dit is precies de reden waarom ik meer houd van historische kunst dan moderne kunst. De meest uiteenlopende rituelen, taferelen en gebeurtenissen zijn vast gelegd door kunstenaars in het verleden. Omdat ik historie altijd al interessant heb gevonden, vind ik het zo enorm interessant om dit schilderij van Jan Steen te bekijken. Het is grappig om te zien dat onze lieve traditie zich toch nog enorm heeft ontwikkeld door de jaren heen. :)

2 opmerkingen:

  1. http://sinterklaasmijnhobby.jouwweb.nl/sinterklaas-weetjes/jan-steen

    BeantwoordenVerwijderen