zaterdag 7 december 2013

Geschokt op zaterdag: dooie koeienkoppen

Deze keer kunst die ik totaal niet kan waarderen. Kunst van Damien Hirst. Het is een Briste kunstenaar die gefascineerd lijkt te zijn met alles dat de maatschappij te boven gaat. De dood is één van zijn hoofdonderwerpen. Wat ik normaal fascinerend vind, vind ik in zijn werken walgelijk. Waarom? Damien Hirst gaat verder dan enkel verf. Geen materiaal is hem te gek. 


Je kent hem vast al van zijn absurde kristallen doodshoofd. Toch gaat hij verder dan dat. Door de midden gesneden dieren, rottende koeienkoppen en een dode haai: het zijn allemaal andere kunststukken van Damien. En het erge van alles is dat hij het meeste niet eens zelf gemaakt heeft. Nee, ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Ik heb niets tegen dingen die een beetje choqueren, maar dit gaat wel erg ver.

Waarom dit in mijn ogen te ver gaat? Dierenlichamen zíjn geen kunst! Het is walgelijk te zien hoe hij de beesten openrijt en tentoonstelt. Als moord niet illegaal was geweest had hij vast en zeker ook een mensen lijk toegevoegd aan zijn collectie. Damien is het perfecte bewijs dat de kunst van tegenwoordig te ver gaat. Je kan je inderdaad alleen nog onderscheiden met je visie achter een kunstwerk, maar deze "kunst" vind ik écht geen kunst meer.


God Knows Why

The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living
Mother and Child Divided
A Thousand Years

In and Out of Love

De rest zal ik jullie besparen. Brrr.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten