woensdag 11 december 2013

Een mail van een aanstormend talentje



Ik heb al veel kunstenaars die het succes hebben gevonden besproken. Maar de opkomende kunstenaars... Die was ik eigenlijk even vergeten! Veel mensen zien ze over het hoofd. Ook ik. Gelukkig schudde Marijke me wakker. Ze herinnerde me er even aan dat er meer kunstenaars dan Appel de wereld zijn.

Wie is Marijke? Ze is een vriendin van me, eentje met een enorme passie voor kunst. Haar kunstige passie zorgde ervoor dat ze elke avond mijn blog las. Ze kon het niet laten er zelf iets aan toe te voegen. Ik wil haar mail (en haar werk) graag met jullie delen. Ik vond dat ze wel een momentje in de spotlights verdiende, als beginnend kunstenares. :)

Hey!

Had je mijn nieuwe werk al gezien? Ik kwam een foto in de ELLE tegen en wist meteen wat ik ermee moest doen. Ik was al een tijdje op zoek naar het perfecte beeld bij mijn nieuwe idee: de veiligheid van de realiteit die men in mijn ogen iets te makkelijk aan neemt.

Ik ben van plan een mixed media boekje te maken om te gebruiken als mijn ideeën portfolio en deze past er perfect bij. Ik vond een foto van een bos en heb die in allemaal geometrische vormen geknipt. Na er een achtergrond van gemaakt te hebben en het vrouw/konijn-ding erop te plakken ben ik met stift haar organische vormen gaan benadrukken.

Het effect: een nogal verwarrend en druk beeld, wat op mij overkomt als een beeld dat best overweldigend over kan komen. We moeten namelijk niet aannemen dat de realiteit zomaar normaal is: voor het zelfde geld is hij morgen in een gevallen als een vaas die uit je handen glijdt.

Wat vind je er van?

Groetjes, 
Marijke

Het werk dat Marijke instuurde

Wat ik ervan vind? Het eerste woord dat in me op komt is "eigentijds". Marijke laat zien dat moderne kunst niet per se lelijk of minimalistisch hoeft te zijn. Het kunstwerk zou zo op de kamer van een Communicatie-student kunnen hangen, maar ook in een kunstgalerij. Dat zie je niet vaak. Wat ik knap vind is dat Marijke niet alleen werkt vanuit haar eigen visie, maar ook rekening houdt met de huidige trends in de maatschappij. Het werk is oogstrelend én diepgaand. Een combinatie waar ik warm van word.

Benieuwd naar de andere werken van Marijke? Sinds kort deelt ze haar schetsen, tekeningen, collages en schilderingen op Instagram.

2 opmerkingen:

  1. Super leuk stukje - buiten mijn mailtje om dan- ! Je hebt er een leuke draai aan gegeven en ik vind het echt heel tof wat je over me zegt. Als je ooit iets voor je kamer nodig hebt, hoor ik het graag ;) x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen probleem, Marijke, je verdient het om erkend te worden :D

      Verwijderen