maandag 9 december 2013

Hoe waardeer je kunst? Workshop #2!


Attempting the Impossible - René Magitte

"Kunst is saai": ik blijf het maar horen. Maar waarom? Omdat die mensen niet weten hoe ze kunst kunnen waarderen. Iedereen kan kunst namelijk waarderen! Je moet alleen weten hoe. Daarom deze week alweer het tweede deel van de kunstworkshop. Je weet al dat het idee achter kunst begrijpen al de eerste stap is. Toch is er nog veel meer waar je rekening mee kan houden.

Deze week geef ik een tip die vooral helpt bij het waarderen van wat oudere kunst. Wat die tip is? Nou, je moet het vooral zelf proberen! Kunst maken. Het klinkt voor de hand liggend, maar het draagt écht een hoop bij aan je visie op kunst. Wanneer je zelf aan de slag gaat met verf, of een bijtel en marmer, dan zul je zien dat je het echt niet zomaar voor elkaar krijgt.


Zo ben ik zelf ook kunst gaan waarderen. Kunstwerken uit de Renaissance heb ik altijd al mooi gevonden, maar werken uit de stroming Pointillisme stonden me totaal niet aan. Ik vond het gewoon niet mooi. Tot ik het zelf ging proberen. Ik werd dol van alle puntjes die ik moest zetten. Toen pas realiseerde ik me dat deze kunststroming (en zo nog veel anderen) veel interessanter zijn dan dat ze op het eerste oog lijken.

Dus, vind je kunst niets? Neem dan eens een pen in de hand en probeer de Mona Isa, kuch, Lisa na te maken. Je zal gefrustreerder raken dan je denkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten