maandag 13 januari 2014

Interview met mezelf: grote dank aan alle Uomo Universalis!

Een werk uit mijn favoriete kunststroming: De Renaissance. Schilder: Titiaan














Veel lezers kennen me al. Maar niet iedereen. Daarom presenteer ik hier: een interview met mezelf! Ik kan wel een leuk verhaaltje over mezelf gaan typen, maar een pittig interview is veel interessanter. Toch? Komt 'ie:

Snelle vraagjes: wat is je lievelingskleur, wat is je favoriete muziek, wat is je favorite film en wat zijn je favoriete boeken?
Daar gaan we: mijn favoriete kleur is bosgroen. Mijn favoriete muziek is metal, folk en rock, maar eigenlijk kan ik wel naar alles luisteren. Mijn favoriete film... Ik denk dat ik toch wel ga voor Stardust. Naast Harry Potter is dit een van de weinige films die ik opnieuw en opnieuw kan kijken zonder me te vervelen. En tot slot zijn mijn favoriete boeken natuurlijk de Harry Potter serie!

Wat is je favoriete soort kunst?
Oef, wat moeilijk! Ik vind bijna alles even leuk. Ik geniet van films, ik geniet van muziek, ik geniet van schilderijen en ik geniet al helemaal van geniale concepten. Maar waar mijn hart ligt... Ik ben dol op beeldende kunst, maar of dat mijn favoriet is? Ik denk dat ik concepten (en dan vooral communicatieconcepten) toch wel het meest waarderen. Waarom? Omdat het impact heeft op bijna iedereen.

Zijn er kunstenaars die invloed op je hebben gehad?
Nee... Eigenlijk niet. Het enige waar ik op kan komen is dat de meeste kunstenaars in de Renaissance invloed op me hebben gehad, omdat zij een flinke invloed hebben gehad op heel onze samenleving. Deze "Uomo Universalis" konden werkelijk alles! Van biologie tot schilderen en van taal tot scheikunde: de kunstenaars uit de Renaissance hebben flink wat dingen voor ons uitgevonden. Grote dank aan Da Vinci, Michelangelo, Titiaan en alle andere kunstenaars van toen.

Zou je zelf ooit kunst willen kopen? Zo ja, wat?
Het ligt er helemaal aan. Als ik straks een grote zak vol met geld heb zeker! Het lijkt me heerlijk mijn huisje te decoreren met enorme schilderijen en beelden. Maar ja: wat is kunst? In principe koop ik eigenlijk al regelmatig kunst. Want wat denk je van boeken? En films? Die heb ik een hoop!

Wat heb je geleerd van je blog over kunst?
Wat ik ervan heb geleerd? Dat het écht mogelijk is mensen die niet zoveel om kunst geven toch te boeien voor kunst. Daarnaast heb ik ook mijn visie erop aangescherpt: kunst vind je niet alleen in musea. Kunst is bijna alles.
Daar heb ik voorheen nooit bij stil gestaan. Waarom? Omdat het er bij ons met de paplepel wordt ingegoten dat een schilderij kunst is en een film slechts entertainment. Maar nee, het is beiden een vorm van kunst.

Denk je door je blog nu vaker na over kunst?

Zeker vaker! Ik ben dagelijks bezig met kunst, om zo keer op keer weer een leuke blogpost aan jullie voor te schotelen. Toch kwam kunst voorheen ook al vaak in mijn dagelijkse leven voor. Zo kan ik me enorm fascineren over de architectuur van bepaalde gebouwen en schrijf ik zelf dagelijks aan verhalen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten