zondag 24 november 2013

Kunst of Kitsch: wanneer is iets kunst?

Nadat ik deze blog had opgericht kreeg ik de vraag "Wanneer is iets kunst?" meteen naar mijn hoofd geslingerd. Toen ik dat hoorde klapte ik toch even dicht. Want wanneer is iets nou kunst? Uit mijn nieuwsgierigheid ben ik op zoek gegaan naar de antwoord op deze vraag. 't Is namelijk toch wel handig om te weten wanneer je blog geheel toegewijd is aan kunst.

Goed. Wanneer is iets kunst? Volgens het programma "Tussen Kunst en Kitsch" is iets pas kunst wanneer het oud en zeldzaam is. Of in andere woorden: wanneer er geld voor te vangen is. Betekent dat dat het beeldje waar een ontwerper van Ikea zijn hart en ziel in heeft gestoken dan geen kunst is? Nou, volgens de makers van Tussen Kunst en Kitsch dus wel. Of ik het daar mee eens ben? Niet echt. Kunst gaat toch verder dan geld?

De definitie
Dan maar de dikke Van Dale open slaan... Helaas werd ik daar ook niet veel wijzer van. Wanneer is iets nou kunst? Na veel gezocht te hebben op het internet stuitte ik op deze omschrijving: "Het is niet mogelijk een determinerende definitie te geven, omdat kunst een sociologisch, psychologisch én historisch gebonden begrip is. En dus continu in beweging.". In het kort: kunst is dus veel minder gaaf en elite als iedereen denkt. 

Kunst
Wanneer is iets kunst? Nou, wanneer jij het mooi vindt. Dan is dat voor jou kunst. En anders niet. Kunstcritici hebben daar helemaal niets over te zeggen. Een albumcover van One Direction zou dus zelfs onder kunst kunnen vallen. Oef... Laten we daar maar niet aan denken. Dit alles maakt de kijk op kunst in ieder geval wat makkelijker. Toch? Het is alleen jammer dat zogenaamde "kunstkenners" en "kunstcritici" dit allemaal niet in willen zien. Typisch mensen die zichzelf nét iets te serieus nemen. Net als ik.



1 opmerking:

  1. Het feit dat jij zegt dat iets mooi moet zijn om kunst te zijn is jouw mening. de definitie van kunst is altijd een mening en voor iedereen anders. Maar je zegt dat kunstkenners en kunstcritici dit niet willen zien. Daarbij zeg je dus ook dat hun mening over kunst niet goed is en ze die van jou niet willen zien.

    Ik vind niet dat iets mooi hoeft te zijn om kunst te zijn. Voor mij moet het een mix zijn van inhoudelijkheid en esthetisch beeld.

    Het is erg moeilijk om de prijs van een kunstwerk vast te stellen, daar zijn kunstcritici en kenners voor. Het heeft te maken met de vraag naar een bepaald soort kunst en natuurlijk ook altijd met de naamsbekendheid van de kunstenaar.

    Het is een raar wereldje.

    BeantwoordenVerwijderen